• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jag behöver lite motivation -lån på 300 000

Glaster

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
12 Augusti 2021
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej,

Jag har läst en del inlägg på detta forum och tog mig modet till att skriva ett inlägg här.
Jag är en person som byggt upp skulder på 300k under en längre period (ca 12 år) på grund av ingen impulskontroll med ekonomin.
Den första gången jag fattade att jag var i skiten, kontaktade jag mina föräldrar som tog mig till banken och hjälpte mig att samla ihop alla kreditlån och alla skulder(Då var skulden på 140 000 med cirka 8-9 olika lån, sms-lån inkluderat).
Lyckligtvis behövde inte dom gå i god för mig, utan banken gjorde en bedömning och samlade ihop mina lån.
Dum som jag var så lyckades jag ändå öka mina skulder med åren och tills från förra veckan blev jag kontaktad av en långivare som kollade upp min kreditvärdighet (kallas det för det?) och kirrade ett samlingslån på nytt.

Så, nu är jag här med 300k i skulder, med en avbetalningsplan på 12 år.
Räntan är på 5,8% men känner ändå hopplöst att bli av med detta skuldberg.

I dagsläget har jag ett bra jobb och tjänar cirka 30k efter skatt och trivs som attan.

Anledningen varför jag gör detta inlägg är egentligen för att få inspiration/motivation och just nu känns det verkligen som att jag aldrig kommer bli av med detta.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter gällande lån och har ni några frågor, så tveka inte på att ställa dom.


Vänligen
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

brokoly

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
16 Juni 2017
Meddelanden
614
Mottagna reaktioner
215
Poäng
417
Hej,

Jag har läst en del inlägg på detta forum och tog mig modet till att skriva ett inlägg här.
Jag är en person som byggt upp skulder på 300k under en längre period (ca 12 år) på grund av ingen impulskontroll med ekonomin.
Den första gången jag fattade att jag var i skiten, kontaktade jag mina föräldrar som tog mig till banken och hjälpte mig att samla ihop alla kreditlån och alla skulder(Då var skulden på 140 000 med cirka 8-9 olika lån, sms-lån inkluderat).
Lyckligtvis behövde inte dom gå i god för mig, utan banken gjorde en bedömning och samlade ihop mina lån.
Dum som jag var så lyckades jag ändå öka mina skulder med åren och tills från förra veckan blev jag kontaktad av en långivare som kollade upp min kreditvärdighet (kallas det för det?) och kirrade ett samlingslån på nytt.

Så, nu är jag här med 300k i skulder, med en avbetalningsplan på 12 år.
Räntan är på 5,8% men känner ändå hopplöst att bli av med detta skuldberg.

I dagsläget har jag ett bra jobb och tjänar cirka 30k efter skatt och trivs som attan.

Anledningen varför jag gör detta inlägg är egentligen för att få inspiration/motivation och just nu känns det verkligen som att jag aldrig kommer bli av med detta.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter gällande lån och har ni några frågor, så tveka inte på att ställa dom.


Vänligen
Så du har endast ett lån på 300k med en ränta på 5,8% och inga andra skulder, stämmer det?
 

brokoly

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
16 Juni 2017
Meddelanden
614
Mottagna reaktioner
215
Poäng
417
Jag får ut 23k efter skatt, har dock bara en hyra på 3800kr, men jag betalade av ett lån på 200k på strax under 2 år med högre ränta. Vet inte vad du har för utgifter men jag hade pumpat minst 15 av dina 30k på lånet och varit skuldfri på 2 år. Många här hade gett sin högra arm för att vara i din sits. ETT (1) lån med en fin ränta, inte 15+ lån att hålla koll på varje månad.
Tänk att du kan vara skuldfri om bara 2 år, kanske tidigare? Då kan du spara ihop 300k på de nästkommande 2 år, du kan vara miljonär om 7-8 år.
Vet precis hur det känns att ha ett skuldberg som du bränt upp på skit du inte ens själv vet, men sett till din inkomst så är det långt ifrån ett skuldberg, det är en mygga du dödar på 2 slag 2 år
 

Blancoblanco

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
1 Januari 2019
Meddelanden
168
Mottagna reaktioner
77
Poäng
217
Håller med brokoly här till 100%. Det viktiga är dock att du förstår allvaret och slutar bygga upp ditt skuldberg ännu mer nu. Gör dig av med skiten innan det blir för sent. Det sjuka är att vi sitter i exakt samma sits du och jag, jag har lika mycket i skulder, är 26 år och får ut ca 22 efter skatt. Jag kommer att följa denna tråd och heja på dig samtidigt som jag tar tag i min egen skit, vi gör det tillsammans, absolut ingen tävling utan för att sporra varandra. Mina lån är fördelade på 3 st där ett ligger på 150k, ett på 100 och ett på 50. Jag har en budget på 30k den 25e aug som jag kommer spara ihop till 100 k och då betala av mellanlånet och sedan ta det därifrån. Jag siktar mot att spara 10 k i mån. Nu kör vi!
Mvh
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
922
Mottagna reaktioner
507
Poäng
577
Bra att du tar tag i det redan nu! Som sagt skulle många av oss här drömma om en lika gynnsam situation som du. Men de flesta av hos nog varit där du är nu och inte förmått oss att vända "i tid". Till och med jag som har drygt 700 K i blanco (och typ 2/3 av din lön) känner mig ganska lyckligt lottad i nuläget jämfört med alla tappra här som kämpar på med sms-lån, kreditkort och kontokrediter med sådana räntor att det inte finns något utrymme alls att amortera :-(. Hamna inte där likt grodan som läggs i grytan i ljummet vatten och inte känner av hur det blir hetare och hetare förrens det är för sent och alla bolagan har huggit in sina krokar i dig.

Du kommer fixa det här, inga problem!!!
 

Digitalspex

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
5 November 2019
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Håller med brokoly här till 100%. Det viktiga är dock att du förstår allvaret och slutar bygga upp ditt skuldberg ännu mer nu. Gör dig av med skiten innan det blir för sent. Det sjuka är att vi sitter i exakt samma sits du och jag, jag har lika mycket i skulder, är 26 år och får ut ca 22 efter skatt. Jag kommer att följa denna tråd och heja på dig samtidigt som jag tar tag i min egen skit, vi gör det tillsammans, absolut ingen tävling utan för att sporra varandra. Mina lån är fördelade på 3 st där ett ligger på 150k, ett på 100 och ett på 50. Jag har en budget på 30k den 25e aug som jag kommer spara ihop till 100 k och då betala av mellanlånet och sedan ta det därifrån. Jag siktar mot att spara 10 k i mån. Nu kör vi!
Mvh
Håller med, är i liknande sits som er och måste nu ta beslut om hur jag ska gå vidare med mina skulder. Har en betalningsanmärkning (misskött kredit) som går ut 2022-01-17 och behöver hålla mig flytande fram tills dess.

UC-score 8,5, ff 9, senaste ff 19 juni 2021.
Bisnode 9, ff 12
Creditsafe Rating, poäng 73. Rating, text Låg risk

Överskott av kapital.

Går ca 4k back varje månad, och behöver ca 100K för att hålla mig flytandes tills BA försvinner 17 januari 2022.

Vad är bästa alternativet, använda mig av Bisnode/Credisafe och ta krediter som ändå kommer att synas i UC eller köra på ex Advisa direkt?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp